вівторок, 24 червня 2014 р.

Про стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів із математики



УКРАЇНА

ЗБОРІВСЬКА РАЙОННА  ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІДДІЛ  ОСВІТИ

47201, м. Зборів Тернопільської області, вул. Б.Хмельницького, 41, тел. /факс: (03540)  2-16-93,  e-mail: osvitazbo@rambler.ru


 НАКАЗ


м.Зборів

24 червня 2014 року                                                                          №375-од





Про стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів

 із математики в 5-11-х класах загальноосвітніх закладів

 Зборівського району



Згідно з планом роботи відділу освіти та районного методичного кабінету протягом 2013-2014 н.р. вивчено стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів 5-11-х класів із математики в загальноосвітніх закладах району. В результаті вивчення даного питання було проаналізовано:

·              кадрове забезпечення викладання математики;

·              програмно-методичне забезпечення;

·              організацію навчально-виховного процесу;

·              роботу з обдарованими дітьми;

·              рівень навчальних досягнень учнів, результативність навчання.

Контроль здійснювався шляхом:

·     аналізу даних загальноосвітніми навчальними закладами матеріалів щодо стану викладання математики, алгебри, геометрії та алгебри і початків аналізу;

·     аналізу результатів контрольних робіт із математики, алгебри, геометрії та алгебри і початків аналізу в 5 – 11-х класах та експертизи перевірених  робіт;

·     аналізу результатів річного оцінювання  з математики в 5-11-х  класах;

·     вивчення якості роботи з обдарованими дітьми;

·     відвідування уроків учителів математики;

·     вивчення стану ведення шкільної документації, об’єктивність виставлення оцінок.

 За даними аналізу наданих загальноосвітніми навчальними закладами матеріалів щодо кадрового забезпечення викладання математики, алгебри, алгебри і початків аналізу, геометрії  у районі працює 79 учителів. З них 43%         ( 34 учителі ) складають учителі, які мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»,  43% (34 учителі) -  вчителів  які мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої  категорії», 12% (9 учителів) - «спеціалісти другої категорії», 2% (2 учителі) - «спеціалісти».  Педагогічні звання «старший учитель» мають 34 % ( 27 учителів) учителів, звання «учитель-методист» - 2% (2 учителі).


 Таким чином, можна зробити висновок, що викладання математики забезпечено досить кваліфікованими кадрами.

 У процесі роботи вчителі математики виконують завдання, окреслені законами України  «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Програмою «Вчитель», Національною доктриною розвитку освіти, Державними стандартами базової і загальної середньої освіти, чинними програмами.

  Навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники, що використовують учителі, рекомендовані Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання в основній та старшій школі у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою у 2013/14 навчальному році.

Загальноосвітні навчальні заклади користуються під час навчального процесу нормативними документами та інструктивно-методичними рекомендаціями:

1. Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2013-2014 навчальному році (Лист  МОН, молоді та спорту України від 01.06.12 №1/9-426, лист МОН від 24.05.13 №1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-их класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»).

2. Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів. (Наказ МОН №496 від 03.06.08)  - Інформаційний збірник МОН України, № 16-17, 2008р, ст.40 – 45.

3. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти. (Наказ МОН, молоді та спорту  України від 13.04.11 №329) - Інформаційний збірник МОН України, № 14-15, 2011р, ст.24 – 29.

4. Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах. (Лист МОНУ  від 27.12.00 №1/9 - 529) - Інформаційний збірник МОН України  № 2, 2001р, ст. 21 – 22; Інформаційний збірник МОН України  № 14, 2002р, ст. 25.

5. Щодо особливостей підручників для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. (Лист  МОН, молоді та спорту України від 22.06.11 №1.4/18-2020).

6. Про надання навчальним програмам для 11-річної школи грифа «Затверджено МОНУ» (наказ МОНУ від 28.10.2010 №1021).

7. Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів. (Лист МОНУ від 29.10.07. №1/9 - 651) - Інформаційний збірник МОН України, № 34-35, 2007р, с. 39 – 41.

8. Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі (наказ МОНУ від 11.09.2009 №854) - Інформаційний збірник МОН України, № 28-29, 2009р, с. 57 – 64.

Учителі ЗНЗ району  щороку беруть участь в апробації навчальних підручників із математики. Матеріали своєчасно узагальнюються та надсилаються  до ТОКІППО

 Використовують у своїй роботі матеріали  фахового журналу «Математика в школі» та  фахових газет  «Математичної газети»,  «Математика в школах України», різноманітну додаткову літературу.

Учителі обізнані із навчальними програмами з предметів, листами Міністерства освіти  і науки України щодо викладання, критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, іншими офіційними документами, володіють методикою викладання предмету.

Вивчення математики в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється за академічним освітнім рівнем.

Таким чином, програмно-методичне забезпечення викладання математики  відповідає державним вимогам.

Цілі навчання математики безпосередньо випливають із цілей, завдань загальної середньої освіти і  зазначених у Державній національній програмі «Освіта» («Україна XXI століття»). Головною метою є подальший всебічний розвиток дитини як цілісної особистості, її здібностей і обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури, формування громадянина України, здатного до свідомого громадянського вибору .

Нині в умовах світового співробітництва, інтеграції економіки, виробництва, наукових досліджень розвинуті країни всього світу, у тому числі й  Україна, прагнуть до підвищення свого інтелектуального потенціалу. Тому потрібний високий рівень математичної підготовки.

У зв'язку з цим підвищуються відповідальність і роль учителя математики, посилюються вимоги до його власної математичної і методичної підготовки. Під впливом сучасних соціальних вимог суспільства перебудова шкільного курсу математики і методики його навчання здійснюється в напрямку гуманізації і диференціації навчально-виховного процесу, гуманітаризації змісту навчання.

У навчальному процесі загальноосвітні навчальні заклади використовують нові інформаційні технології (зокрема, із застосуванням персональних комп'ютерів), нові форми навчання (наприклад лекційно-практична система), групові форми, активні методи навчання, розвивальне навчання, Intel-технології.

У навчальних закладах створено систему роботи з молодими  спеціалістами, визначені наставники.

  У 2013 - 2014 н.р. районне методичне об’єднання вчителів математики працювало над проблемами:

Ø    диференційований та особистісно-орієнтований підхід до навчання учнів;

Ø    підвищення ефективності сучасного уроку шляхом пошуку інноваційних підходів до вдосконалення змісту і форм організації навчальної діяльності учнів на уроках і позакласних заняттях з математики;

Ø    організація навчально-виховного процесу у п’ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів;

Ø    аналіз навчальних досягнень учнів 5-11-х класів із метою отримання об’єктивної інформації про стан математичної освіти у кожному закладі та вироблення заходів щодо її вдосконалення;

Ø    розробка нових форм і методів діагностики навчальних досягнень учнів та нових підходів до її організації, яка включає  (крім традиційного контролю, перевірки і оцінки знань і  умінь) їх аналіз, виявлення динаміки, тенденцій, прогнозування подальшого розвитку результатів навчальної діяльності учнів та організацію корекційної роботи;

Ø    курси за вибором, факультативи, гуртки як компонент методичної системи профільного навчання;

Ø    підготовка до ДПА  учнів 9-х та 11-их класів;

Ø    підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання учнів 11-х класів.

До структури  методичної роботи з учителями  математики району входили:

·                   засідання методичного об’єднання  (серпень, січень), керівники: Антонів Г.Я. (методист Зборівського РМК), Паньків Г.С. (керівник РМО);

·                   теоретико-практичні семінари, школи педагогічної майстерності: „Проектна технологія у викладанні математики” (керівник: Паньків Г.С.), „Розвиток особистості, формування цілісності знань на основі інтеграції природничо-математичних наук” (керівник: Дрига М.К.) та індивідуальні форми роботи з педагогічними кадрами.

Результатами роботи названих методичних підструктур були:

·                   уроки педагогічної майстерності, на яких демонстрували творчі знахідки;

·                   презентація методичних розробок та методичних новинок;

·                   методичні рекомендації на допомогу вчителям математики;

·                   творчі  звіти вчителів, що атестувались. 

        Проте в роботі РМО вчителів математики є ще невикористані резерви. Необхідність оновлення змісту математичної освіти, яка повинна забезпечувати не суму знань, а здатність самостійно формулювати завдання, шукати засоби їх оптимального розв’язання та  підвищення в зв’язку з цим ефективності навчально-виховного процесу  вимагає того, щоб методична діяльність учителів мала системний, комплексний, диференційований характер.

 Надалі пошук шляхів оптимізації методичної роботи включатиме, поряд з традиційною структурою  РМО, чітку організацію діяльності колективу вчителів кожного закладу з питань підвищення професійного рівня на науковій основі (підготовка та проведення комплексу науково-методичних заходів, спрямованих на творче і професійне зростання рівня педагогічної майстерності вчителів району), формування у вчителів  готовності до впровадження сучасних педагогічних  інноваційних технологій та надання  адресної методичної і фахової допомоги.

  У ході експертизи виявлено, що програмовий матеріал на кінець року вивчено. Учителі використовують різноманітні форми навчання (інтерактивні, роботу в групах, індивідуальні та диференційовані завдання, у тому числі для роботи вдома, роботу з навчальною літературою, розробку проектів, тестові, творчо-пошукові форми, завдання різних рівнів складності). У всіх закладах при викладанні математики організовано контроль за якістю знань учнів шляхом тематичного оцінювання, самостійних, контрольних робіт, диференційованих домашніх завдань. Адміністраціями всіх шкіл систематично ( не менше одного разу на п’ять років)  проводиться вивчення стану викладання математики. В плані заходів  закладами проводиться моніторинг якості навчання, результати якого обговорюються на засіданнях шкільних методичних об’єднань та педагогічних рад. На підставі аналітичних матеріалів з’ясовано, що учителі математики проводять позакласну роботу – предметні тижні, тематичні години, вікторини, конкурси,  математичні гуртки, факультативи, курси за вибором.

У більшості  шкіл  працюють курси за вибором, факультативи.

    В І етапі Всеукраїнської олімпіади з математики  в 2013-2014 н.р. (проведеному за єдиними текстами, розробленими ТОКІППО) прийняв участь 301 учень, у ІІ етапі – 98, з них дипломами І ступеня нагороджено 6 учнів, ІІ ступеня – 6 учнів,  ІІІ ступеня – 9 учнів. Результативною виявилась в цьому напрямку робота вчителів  Груховської О.В., Сагеля З.Й., Шпортун С.І. (ЗОШ І-ІІІ ст.№2 м. Зборова), Бутин Н.М., Каплій М.З., Яворської Г.І.(СЗОШ І-ІІІ ст. з поглибленим вивченням іноземних мов смт. Залізці), Беш І.Б., Сеньківської О.М., Дриги М.К,, Багрій Н.Є.  (ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м. Зборова), Гетьмана Б.І., Яворівської Г.М. (ЗОШ І-ІІІ ст.с. Озерної),  Данюк О.І. (Зборівська гімназія), Боднар О.П., Цюпи С.В. (ЗОШ І-ІІ ст.с. Пліснян) Романів Г.В. (ЗОШ І-ІІІ ст.с. Млинівців). У ІІІ етапі  прийняли участь 5 учнів, серед яких найкращий результат показала  Комар Вікторія Миколаївна, учениця ЗОШ І-ІІІ ст. №2  м. Зборова.

Учні району беруть  активну участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру». Так, у І туру (осінньому) взяли участь 25 учнів 2-6 класів, з них 8 отримали відмінний сертифікат, 17 – добрий. У Міжнародному етапі конкурсу (весняному) взяли участь 382 учні 2-11 класів, з них 25% отримали відмінний результат.Найактивнішими є учні ЗОШ І-ІІІ ст                       с. Висипівців, ЗОШ І-ІІІ ст. с. Чернихова. ЗОШ І-ІІ ст.с. Курівців,                          ЗОШ І-ІІІ ст.с. Кобзарівки, ЗОШ І-ІІ ст.с. Цеброва, ЗОШ І-ІІІ ст.                              с. Перепельників, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Олієва, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Загір’я, ЗОШ І-ІІ ст.            с. Кального, ЗОШ І-ІІ ст. с. Манаєва, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Мшанця, СЗОШ І-ІІІ ст.          з поглибленим вивченням іноземних мов смт. Залізці, ЗОШ І-ІІ ст.с. Білоголів, ЗОШ І-ІІ ст.с. Беримівців, ЗОШ І-ІІ стс. Розгадова,  ЗОШ І-ІІ ст.с.Кабарівців, ЗОШ І-ІІ ст.с. Жабиня, Гає-Розтоцького навчально-виховного комплексу „Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад”, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Мильного, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Озерної, ЗОШ І-ІІ ст.с. Підберізців, ЗОШ І-ІІІ ст №1 м. Зборова, ЗОШ І-ІІІ ст №2 м. Зборова, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Млинівців, Зборівської гімназії, ЗОШ І-ІІІ ст.с. Заруддя. 

У ході вивчення проведені контрольні зрізи знань  учнів 5-11-х класів, а також проаналізовані результати  річного оцінювання учнів 5-11-х класів із математики.

Результати узагальнені і представлені у вигляді таблиць та діаграмами               (додатки 1-3), за якими можна проаналізувати результативність, якість знань та порівняти результати кожного закладу із середнім показником по району.

 У   дослідженнях навчальних досягнень учнів з математики прийняли участь 22  класи з 13 навчальних закладів району. Загальна кількість учнів, що прийняли участь у вивченні стану викладання математики  – 312   (з 359  учнів за списком у даних класах), що становить 86,91%. Розподіл учнів за рівнями навчальних досягнень із математики за підсумками  контрольних робіт:

високий рівень – 19% ;

достатній рівень – 35,9%;

середній рівень  - 41,3% ;

початковий рівень  - 3,8%.

    У 5-му  класі контрольну роботу з математики писали 17 учнів  (з 22  учнів за списком у даних класах), що становить 77%.

Розподіл учнів 5-х класів за рівнями навчальних досягнень із математики за підсумками  контрольних робіт:

високий рівень – 35,3% (6 уч.);

достатній рівень – 29,4 % (5 уч.);

середній рівень  - 35,3% ( 6 уч..);

початковий рівень  - 0 % (0 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань у 5-х класах по району:

·                 порівняння мішаних дробових чисел – 88%;

·                 розв’язування рівнянь – 23%;

·                 розв’язування текстових задач  – 35%.

 Аналіз робіт показав високий рівень сформованості навичок:

ü  виконання  всіх видів  дій з десятковими дробами;

ü  порівняння звичайних та десяткових дробів;

ü  розв’язування найпростіших рівнянь;

ü  перетворення мішаних дробів у неправильні;

ü  використання залежності між компонентами у всіх видах  дій.

У подальшій роботі для забезпечення наступності між початковою і середньою школою та забезпечення адаптації п’ятикласників рекомендується:

·            вчителям – предметникам відвідувати уроки  в четвертих класах;

·            шкільному психологові надавати допомогу вчителям, які будуть працювати в п’ятому класі (знайомство   з  віковими особливостями п’ятикласників);

·            систематично обговорювати на засіданнях МО проблеми, що  виникають у процесі навчання п’ятикласників (круглі столи);

·            проводити батьківські збори на початку вересня кожного навчального року  (основні вимоги вчителів, особливості підручників, додаткова література).



У 6-му  класі контрольну роботу з математики писали 50 учнів  (з 54  учнів за списком у даних класах), що становить 92,5%.

Розподіл учнів 6-х класів за рівнями навчальних досягнень із математики за підсумками  контрольних робіт:

високий рівень – 16% (8 уч.);

достатній рівень – 36 % (18 уч.);

середній рівень  - 40% (20 уч..);

початковий рівень  -8 % (4 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань у 6-х класах по району:

·                        виконання  дій з додатними та від’ємними числами – 53,3%;

·                        розв’язування  рівнянь з раціональними числами – 73,4%;

·                        знаходження значення виразу, що містить дії різних ступенів та дії в дужках – 6,6%;

Аналіз робіт показав високий рівень сформованості навичок:

ü  виконання  всіх видів  дій з додатними та від’ємними числами ( десятковими та звичайними дробами);

ü  використання залежності між компонентами дії;

ü  розв’язування найпростіших рівнянь з раціональними числами.

    У подальшій роботі звернути увагу на:

ü     розкриття дужок, перед якими стоїть знак мінус;

ü     зведення подібних доданків;

ü     розв’язування рівнянь, які містять модуль у модулі;

ü     розв’язування прикладів на всі дії з десятковими та звичайними дробами;

ü     порядок виконання дій.



У результаті експертної перевірки контрольних робіт були виявлені такі  недоліки:

ü     відсутні перетворення при виконанні дій із звичайними дробами ( після умови відразу відповідь);

ü     відсутні відповіді до завдань.



У 7-му  класі контрольну роботу з алгебри писали 69 учнів  (з 78  учнів за списком у даних класах), що становить 88%.

Розподіл учнів 7-х класів за рівнями навчальних досягнень із алгебри за підсумками  контрольних робіт:

високий рівень – 13% (9 уч.);

достатній рівень – 43 % (30 уч.);

середній рівень  - 41% (28 уч..);

початковий рівень  -3 % (2 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань у 7-х класах по району:

·                                        побудова графіка функції та знаходження за графіком значення функції при заданому значенні аргументу та значення аргументу при заданому значенні функції – 54%;

·                                        знаходження координат  точок  перетину графіка з осями координат – 5% ;

Аналіз робіт показав високий рівень сформованості навичок:

ü     побудови графіка лінійної  функції.

    У подальшій роботі звернути увагу на:

ü     використання формули різниці та суми кубів;

ü     знаходження за графіком значення функції при заданому значенні аргументу та значення аргументу при заданому значенні функції;

ü     розкладання многочлена на множники, використовуючи різні способи, зокрема: винесення множника за дужки, формули скороченого множення (різницю квадратів, квадрат суми та різниці, різницю та суму кубів), спосіб групування;

ü     знаходження координат  точок  перетину графіка з осями координат;

ü     оцінювання значення виразу, використовуючи виділення повного квадрата.



У результаті експертної перевірки контрольних робіт були виявлені такі  недоліки:

ü     для побудови графіка лінійної функції взято три і більше точок;

ü     відсутні відповіді до завдань.

У 8-му  класі контрольну роботу з алгебри чи геометрії  писали 51 учень  (з 61  учня за списком у даних класах), що становить 84%.

Розподіл учнів 8-х класів за рівнями навчальних досягнень відповідно до результатів контрольних робіт:

високий рівень – 16% (8 уч.);

достатній рівень – 27 % (14 уч.);

середній рівень  - 55% (28 уч..);

початковий рівень  -2 % (1 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань з алгебри у 8-х класах по району:

·       розв’язування квадратних рівнянь з використанням дискримінанта – 46,15%;

·       скорочення дробів, що містять корені, з використанням формули різниці квадратів та винесення спільного множника за дужки – 7,7%;

·       знаходження значення виразу, що містить квадратні корені, з використанням формул скороченого множення – 7,7%.

з геометрії:

·       знаходження сторін прямокутного трикутника, використовуючи метричні співвідношення в прямокутному трикутнику – 56%;

·       використання властивостей ромба – 82%.

    У подальшій роботі звернути увагу на:

ü    використання різних способів звільнення від ірраціональності;

ü    скорочення дробів, що містять корені, з використанням формули різниці квадратів та винесенням спільного множника за дужки;

ü    знаходження значення виразу, що містить квадратні корені, з використанням формул скороченого множення;

ü    пояснення геометричних задач;

ü    відповідність між умовою геометричної задачі і рисунком;

ü    підвищення якості рисунків до геометричних задач.



У результаті експертної перевірки контрольних робіт були виявлені такі  недоліки:

ü використання запису =;

ü відсутні відповіді до рівнянь:

ü низька графічна культура при виконанні рисунків до геометричних задач;

ü відсутні пояснення до геометричних задач, не вказані властивості, які використовувались.

        У 9-му  класі контрольну роботу з алгебри чи геометрії  писали 67 учнів  (з 78  учнів за списком у даних класах), що становить 86%.

Розподіл учнів 9-х класів за рівнями навчальних досягнень відповідно до результатів контрольних робіт:

високий рівень – 13% (9 уч.);

достатній рівень – 42 % (28 уч.);

середній рівень  - 43% (29 уч..);

початковий рівень  -2 % (1 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань з алгебри у 9-х класах по району:

·   знаходження відсотків від числа і чисел за його відсотком – 100%;

·   розв’язування задач за допомогою рівнянь – 20%;

·   знаходження імовірності випадкової події – 20%.

з геометрії:

·   знаходження скалярного добутку векторів – 100%;

·   використання правила трикутника для знаходження суми векторів – 20%;

·   застосування формули косинуса кута між векторами – 6%.

    У подальшій роботі звернути увагу на:

ü     тотожні перетворення квадратного кореня;

ü     застосування формули скалярного добутку векторів;

ü     знаходження ймовірностей випадкових подій;

ü     пояснення геометричних задач;

ü     відповідність між умовою геометричної задачі і рисунком;

ü     підвищення якості рисунків до геометричних задач.



У 10-му  класі контрольну роботу з алгебри чи геометрії  писали 47 учнів  (з 55  учнів за списком у даних класах), що становить 85%.

Розподіл учнів 10-х класів за рівнями навчальних досягнень відповідно до результатів контрольних робіт:

високий рівень – 30% (14 уч.);

достатній рівень – 27 % (13 уч.);

середній рівень  - 34% (16 уч..);

початковий рівень  -9 % (4 уч.).

Середньовідсоткові результати правильно виконаних завдань з алгебри та початків аналізу  в 10-х класах по району:

·   розв’язування найпростіших  тригонометричних рівнянь -69%;

·   спрощення тригонометричних виразів – 53,8%;

·   перетворення суми тригонометричних функцій на добуток -30,8%;

·   знаходження значення тригонометричної функції  – 30,8%.

Середньовідсоткові результати вірно виконаних завдань з геометрії в 10-х класах по району:

·   знаходження довжини похилої та перпендикуляра, проведеної з точки до площини, – 79%;

·   встановлення взаємного розміщення прямої та площини, використовуючи ознаку перпендикулярності прямої та площини, -53%;

·   знаходження довжин похилих або їх проекцій при умові, що дві похилі проведені з однієї точки до площини, -27%.



    У подальшій роботі звернути увагу на:

ü  використання різних тригонометричних формул при спрощенні виразів, зокрема формул зведення,  суми та різниці тригонометричних функцій, формул подвійного аргументу; формул додавання;

ü  знаходження значення тригонометричної функції подвійного аргументу при даному значенні  cosx+sinx  або cosx-sinx.

ü  пояснення стереометричних задач,  зокрема в задачах на перпендикуляр, опущений на площину доведення, що трикутник прямокутний; 

ü  доведення властивості точки, що рівновіддалена від вершин трикутника;

ü  якість стереометричних рисунків.



У результаті експертної перевірки контрольних робіт були виявлені такі  недоліки:

ü  відсутні відповіді до рівнянь;

ü  при перетворенні виразів відсутні логічні кроки розв’язання;

ü  при розв’язуванні задач немає доведення з посиланням на ознаки перпендикулярності прямої та площини, паралельності прямої та площини;

ü  відсутні пояснення до задач, не вказані властивості, які використовувалися;

ü  немає оцінювання кожного завдання окремо, не стоять бали біля кожного завдання;

ü  низька графічна культура при виконанні рисунків до задач.

Результативність навчально-виховного процесу представлена у вигляді зведеної таблиці(  див. Додаток 3 )

Найвищу розбіжність за результатами семестрового оцінювання навчальних досягнень учнів та проведених контрольних робіт виявлено в оцінюванні робіт учнів Заяця І.М (ЗОШ І-ІІІ ст.с. Чернихова, алгебра 8 клас), Кучарської Є.М. (ЗОШ І-ІІІ ст.с. Озерної, геометрія 10 клас), Беш І.Б. (ЗОШ І-ІІІ ст.№1 м. Зборова, геометрія, 9-Б клас), Груховської О.В. (ЗОШ І-ІІІ ст.№2 м. Зборова, алгебра 8 клас), Данюк О.І. (Зборівська гімназія, геометрія 11 клас).

Експертиза стану викладання математики у навчальних закладах у 2013 - 2014 році свідчить про те, що навчальні заклади повністю забезпечені педагогічними працівниками, які мають необхідну вищу освіту, високий рівень педагогічної кваліфікації; вчителі шкіл району викладають математику на достатньому рівні, використовують у навчально-виховному процесі наочність, елементи інтерактивних методик та епізодично ІКТ; у навчальних закладах організована системна робота щодо контролю за якістю знань учнів, вчителі виконують програмовий матеріал у повному обсязі; у ряді шкіл здійснюється моніторинг якості освіти з математики. У навчальних  закладах району є оснащені кабінети математики, усі школярі забезпечені необхідними підручниками; на базі кабінетів математики проводиться позакласна робота. Учителі беруть участь  у підвищенні рівня матеріально-технічного забезпечення навчального процесу. Адміністрації шкіл здійснюють контроль за станом викладання математики, приділяють увагу роботі з молодими спеціалістами.

       Однак є певні резерви для підвищення рівня викладання та якості знань учнів. Вони полягають у зростанні рівня кваліфікації вчителів, у більш досконалому аналізі викладання математики з боку адміністрації, у серйозному підвищенні рівня управлінської діяльності адміністрації та вчителів математики  щодо результативності участі школярів у олімпіадах, турнірах, конкурсах, захисті робіт  МАН.

       

 Враховуючи вищезазначене, та беручи до уваги проблеми і упущення, виявлені в ході вивчення,





НАКАЗУЮ:





1. Комунальній установі «Зборівський районний методичний кабінет» Зборівської районної ради (Колос І.Б.) постійно розглядати актуальні питання методики викладання математики, оцінювання навчальних досягнень учнів та знайомитися з перспективними освітніми технологіями навчання математики.

2 Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів:

1) до 01.10.2014 року розробити заходи щодо усунення недоліків, виявлених у ході вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів із математики;

2) постійно сприяти поповненню матеріально-технічної бази кабінетів математики сучасним обладнанням, програмним забезпеченням та наочністю;

3) постійно сприяти неперервному підвищенню кваліфікації вчителів математики, зокрема участі у роботі районного методичного об’єднання вчителів математики, відвідуванні шкіл педагогічної майстерності та творчих груп;

4)  знаходити можливість виділення додаткових  годин на вивчення математики,  особливо в 9-х та 11-х класах.

3. Головам шкільних методичних  об’єднань (постійно):

1) на засіданнях шкільних методичних об’єднань обговорити результати вивчення стану викладання математики в загальноосвітніх закладах району та детально проаналізувати результати  контрольних робіт у 5-11-х  класах, визначити  конкретні заходи щодо усунення недоліків і корекції знань учнів та покращення стану викладання математики;

2) на засіданнях МО розглядати актуальні питання методики викладання математики, оцінювання навчальних досягнень учнів та знайомитися з перспективними освітніми технологіями навчання математики.

4. Вчителям математики загальноосвітніх навчальних закладів району (постійно):

1) з метою підвищення рівня навчальних досягнень учнів використовувати   індивідуальний та диференційований  підходи;

2) дотримуватися єдиних вимог до оформлення та перевірки письмових робіт із математики;

3) систематично проводити роботу з обдарованими учнями,  підготовку їх до участі в олімпіадах та математичних конкурсах;

4) відкоригувати систему оцінювання усних відповідей на уроках математики та враховувати дані оцінки при виставленні тематичної;

5) використовувати інноваційні технології для мотивації навчальної діяльності учнів;

6) удосконалювати знання ІКТ та використовувати їх на уроках математики;

7)    продовжувати роботу щодо оновлення змісту навчальних   кабінетів.





Начальник відділу освіти                                                   І.Т.Завербний





Г.Я. Антонів

Л.І. Сало






Немає коментарів:

Дописати коментар