середа, 17 серпня 2016 р.

Побудова навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого та аксіологічного підходів.

Головним нормативним документом, що визначає вимоги до освіченості учнів і випускників основної і старшої школи та гарантії держави у її досягненні є Державний стандарт базової і повної середньої освіти. У 2016-2017 навчальному році продовжуватиметься впровадження його нової редакції, затвердженої Кабінетом Міністрів України у 2011 році. Оновлений навчальний зміст опановуватимуть учні 5-8 класів (зокрема восьмикласники вперше). Особливість оновленого навчального змісту, як і освітнього стандарту в цілому, передбачає побудову навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого та аксіологічного підходів.
Мета навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах на засадах компетентнісного підходу полягає насамперед у формуванні в учнів предметної математичної і ключових компетентностей на рівні достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції.
Діяльнісний підхід орієнтує навчальний процес на формування особистості учня через діяльність, тобто таку форму його активності, яка характеризує здатність бути творцем змін у навколишньому середовищі, повсякденному бутті, особистісних вподобаннях, стосунках, відносинах.
Особистісно-орієнтований підхід передбачає забезпечення внутрішньої мотивації учнів до навчання, що ґрунтується на відчутті успішності та власної спроможності, розвитку і саморозвитку учнів на основі їх досвіду, здібностей, інтересів, цінностей, можливостей і потреб найповніше реалізувати себе.
Аксіологічний підхід передбачає орієнтацію процесу навчання та виховання та формування в учнів системи загальнолюдських, національних громадянських, особистісних та інших цінностей, що визначають ставлення підростаючого покоління до Світу, до самих себе, до своєї діяльності.


У 2016/2017 навчальному році вивчення математики в основній школі відбувається за програмами:
Клас
Програма




5-8
«Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. М. Бурда, Ю. Мальований, Є. Нелін, Д. Номіровський, А. Паньков, Н. Тарасенкова, М. Чемерис, М. Якір), затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05.2015 № 585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня» та розміщеною на сайті Міністерства освіти і науки України (http;//old.mon.gov.ua/ua//activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/)
8 (поглиблене)
Навчальні програми для 8-9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти)  (http;//old.mon.gov.ua/ua//activity/education/56/692/educational_programs/1384763942/)
9
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 64 с.
9 (поглиблене)
Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням математики  (http;//old.mon.gov.ua/ua//activity/education/56/692/educational_programs/1349869497/)

Програмами передбачено різну кількість тижневих навчальних годин, залежно від мети і завдань курсу математики. У 5-6 класах вивчається інтегрований курс математики (4 год на тиждень). Починаючи з 7 класу, вивчаються два курси: алгебра і геометрія.
Розподіл  тижневих навчальних годин з математики в основній школі в 2016/2017 навчальному році:
Освітня галузь
Навчальний предмет
Кількість годин на тиждень у класах
5
6
7
8
8п
9
9п
Математика
математика
4
4





алгебра


2
2
5
2
5
геометрія


2
2
3
2
3

При складанні календарно-тематичних планів необхідно передбачити, у разі запровадження карантину, припинення чи продовження навчального процесу з поважних причин, можливість внесення коректив. За таких обставин  кількість фактично проведених учителями уроків може бути меншою від попередньо запланованої. Дана норма регламентується відповідним наказом Міністерства освіти і науки  «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів» та наказом Тернопільського обласного управління освіти і науки від 06.07.2016 № 230 «Про структуру 2016/2017 навчального року та робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів». Навчальний заклад та вчителі обов’язково мають вжити заходів щодо освоєння учнями змісту навчального предмета в повному обсязі за рахунок ущільнення, самостійного опрацювання, засобів дистанційного навчання тощо. Варто заздалегідь обдумати можливості дистанційного навчання з учнями.
При викладанні математики  доцільно використовувати сервіси Google. Робота в сервісі Google CLASSROOM MANAGER надає учням самостійно чи у групах використовувати завдання і передавати їх учителю через мережу, а програма самостійно опрацьовує і презентує результати, типізуючи помилки. Зручним інструментом для запису відеопрезентацій є програма Camtasia Studio. За допомогою електронного навчального середовища Learning Apps зручно і легко створювати електронні інтерактивні блоки (так звані програми або вправи). Learning Apps – це розробка загальнодоступної бібліотеки дидактичних доповнень до уроків, конструктор для розробки інтерактивних завдань для застосування на уроках і в позакласній роботі. Додаток Plickers дає можливість (за допомогою смартфона чи планшета) надані учнями картки з QR- кодами їх відповідей швидко оцінити відповіді усього класу та здійснити статистику результатів. Сервіс для створення уроків Blendspace дає можливість додавати відео, тексти, зображення як з локального сховища інформації (комп’ютера), так і з Інтернету. Presi (http://www.presi.com) дозволяє створювати он-лайн презентації нового зразку. Mindmeister (www. mindmeister.com) дає можливість створювати різні схеми. Матеріал з пройденої теми можна представити схематично, доповнивши його картинками та відео з Інтернету. Даний сервіс корисний для уроків узагальнення та систематизації знань.
         Підвищенню уроків математики в основній школі сприяє використання програмних засобів навчального призначення GRAN 1, GRAN 2D, GRAN 3D, DG, EUREKA, GeoGebra, AGrapher бібліотек електронних наочностей тощо.
         Звертаємо увагу, що в навчальному процесі можна використовувати лише навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.
Завданням учителя, який працює на засадах компетентнісного підходу, є досягнення того, щоб кожен учень, незалежно від його нахилів та здібностей, відчув красу математики і її практичну значущість. Важливо також, створити для кожного учня атмосферу успіху. З цією метою варто пропонувати учням різнопланові завдання (репродуктивні, стандартні, творчі, логічні, олімпіадні тощо), для того, щоб кожен  з них мав можливість себе проявити і відчути успішним.
Набуття математики учнями математичних знань і досвіду може стати дійсно ефективним і ціннісним тільки тоді, коли школярі будуть навчатися вмотивовано (розуміючи для чого), зрозуміють сутність математичних понять і перетворень, навчаться їх відповідним чином інтерпретувати і застосовувати на практиці. З огляду на це варто, крім розв’язування тренувальних вправ, пропонувати учням завдання на розширене відтворення уявних та реальних ситуацій за умовами текстових задач, різноманітні види (вербальне, схематичне, табличне, графічне, знаково-символічне) моделювання широкого кола прикладних задач, конструювання умов задач (або ситуаці       й) за результатами аналізу заданих математичних моделей.
Орієнтація на компетентнісний підхід визначає особливе значення самої процедури оцінювання навчальних результатів. В умовах традиційного навчання визначальним елементом системи оцінювання навчальних результатів виступає нормативно визначена оцінка (оцінний бал), за якою відбувається співвіднесення (порівняння) знань учня з деяким ззовні встановленим нормативом (шаблоном). Оцінювання при компетентнісному підході має перетворитися у засіб стимулювання учня до досягнення суб’єктивно значущих освітніх результатів. Це вимагає включення до змісту навчання формування в учнів навичок самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, а також безпосереднього залучення школярів до процесу оцінювання. Ознайомлення учнів з вимогами та критеріями оцінювання як до початку вивчення теми (розділу) навчального курсу, так і в ході її вивчення дозволяє зробити учнів повноправними учасниками процесу навчання, зацікавленими у його результатах і особистих навчальних досягненнях.
Одним із пріоритетних напрямів піднесення усіх країн світу висувають STEM освіту (наука, технології, інженерія і математика). STEM освіта передбачає комплексний міждисциплінарний підхід з проектним навчанням, що поєднує в собі природничі науки з технологіями, інженерією та математикою.  Усі предмети інтегровані та взаємопов’язані в єдине ціле, тож як ніколи актуальним є проведення інтегрованих уроків.
Одним з напрямів у діяльності вчителів математики  є робота з обдарованими дітьми. Вчителю доцільно проводити цілеспрямовану роботу щодо виявлення обдарованих дітей, організації та залучення їх до участі в олімпіадах конкурсах, турнірах, чемпіонаті з розв’язування логічних математичних задач, роботі МАН тощо.
Підтримати пізнавальну активність учнів і показати прикладну спрямованість математики допоможе участь у міжнародному конкурсі «Кенгуру». http:www.kangaroo.com.ua
Розвивати навички усних математичних розрахунків учнів допоможе участь у міжнародному конкурсі усного рахунку ПРАГЛІМІНЕ ( у рамках  МІКСІКЕ). http://lviv.mirsike.net/#praglimine
Важливо залучати учнів до науково-дослідної діяльності з математики. Починаючи з 7 класу учні можуть подавати роботи до МАН. http://man.gov.ua/ua/index
З метою активізації пізнавальних інтересів учнів, учителі  математики можуть проводити позакласну роботу, заняття в математичних гуртках, факультативах, курсів за вибором. Варіативна складова типових навчальних планів використовується на впровадження факультативів, курсів за вибором, індивідуальних занять та консультацій. Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів чи груп учнів. Програмне забезпечення варіативної складової:
для 5-9 класів – Збірник програм для до профільної підготовки та профільного навчання. Частина І. Допрофільна підготовка / Упоряд. Н.С.Прокопенко, О.П.Вашуленко, О.В.Єргіна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. 

Немає коментарів:

Дописати коментар